O czym należy pamiętać?

Z doświadczenia, rzeczy których się nie docenia, a co dają popalić:

    0. Czego nie masz w ręce, tego nie ma.

  1. Transport - Pamiętajcie, iż sprzęt trzeba przywieźć, ale i odwieźć. Do tego niektóre urządzenia mają spore gabaryty, i nie wejdą do maluszka. Czasem nawet trzeba użyć vana. Drugą rzeczą któa boli, jest awaryjność transportu. Samochody lubią się psuć, ludzie lubią zawalać. Zawsze dobrze mieć w odwodzie drugi transport "na telefon".

  2. Mikrofony. Powinny mieć priorytet przed dźwiękiem 5.1 Nie każdy usłyszy, czy to cowydobywa się z kolumien to pełne dolby czy pseudostereo. Natomiast to, że przez mikrofony nic nie słychać (lub ich nie ma) zauważy każdy.

  3. Elektryczność. Trzeba mieć zaplecze przedłużaczy i rozdzielaczy, komplet bezpieczników i gaśnicę. Należy zrobić rozpoznanie ile gniazdek jest w pomiwszczeniu i ile wytrzyma instalacja.
    Na Asuconach ściany konsolowej były ciepłe. Potem braliśmy prąd przedłużaczem budowlanym z innej części budynku, aby odciążyć sieć.
    UWAGA - nie mieszać urządzeń zasilanych z róznych źródeł!!!! Podpięcie konsoli z gniazdka ściennego do telewizora z przedłużacza (tego z innej części budynku) grozi zniszczeniem obu!!!!

  4. Ludzie. Helperzy do drobnych robótek, np pilnowania szatni, noszenia krzeseł itp. Trzeba przemyśleć czego gdzie trzeba pilnować i co musi być obsadzone. Do tego brać poprawkę, że nie każdy może chcieć siedzieć gdzieś cały czas. Newralgiczne są punkty głowne programu, np cosplay i projekcje "flagowe". Anime najlepiej obejrzeć w gronie organizatorów przed konwentem. Do tego potrzebna jest jednostka techniczna, zdolna naprawić wszystko za pomocą lutownicy, spinacza, paczki prezerwatyw i zapałek. Coś się na pewno sypnie, i taka jednostka będzie porzebna. W przypadku składania konwentu od zera - dwie takie osoby.

  5. Okablowanie. Należy mieć ze sobą zestaw wszelakich wtyczek, zwoje kabli itp, tak aby można było w razie czego coś zrobić. Do tego narzędzia (boczne kleszcze, lutownica, cyna, pasta lutownicza, pilniczek, imadełko). Najczęściej używane kable:
    2Chinche-2Chinche - podstawa absolutna
    jack stereo mały - 2chinche - między komputerem a rzutnikiem, wieżą, wzmacniaczem. Drugi podstawowy kabel.
    Euro-chinche - euro to głupie złącze, jak jest nie opisane to choera wie co jest wejściem, co wyjściem itp. Rozpiskę tego czegoś znajdziecie w zasobach. Tu najlepiej kupować kable gotowe pełne, tj Euro-6chinch (stereo in, stereo out, video in, video out)

  6. Nagrody. Dobrze jest kupić wcześniej, a nie na miejscu. Firma może nie dijechać itp.

  7. Konkursy - zadbać, by były zabawne i na poziomie. Najlepiej załatwić sobie jakiegoś ortodoksa, co nie popełnia błędów w pytaniach, w parze z jakimś wesołkiem. Puszczanie ortodoksa sampoas kończy się tragedią (patrz konkurs Tenchiego na Asc4)

  8. Anime. Nie liczyć na to, że ktoś przywiezie w plecaku. Płyty mają być na kompie do wyświetlania, zgrane na HDD by się nie cieły, i obejrzane, czy się nie tną. Divix ma być z anty freeze'm. Obowiązuje zasada 0.

  9. Piractwo - Nie ufać wypalaczom. Ma być jednostka co będzie ich pilnować, kiedy orgi będą miały na swojej głowie swoje sprawy.

  10. Plany dojazdu - muszą być dobrze opracowane, opisane, i przetestowane. Najlepiej puścić kogoś testowo z opisem, i zobaczyć czy trafi.

  11. Rozkłady jazdy PKP dostępne na kasie na konwencie. Małe a cieszy.

  12. Przeliczyć ilość osób które wejdą do sal w trybie normalnym i sleep-room,kiedy jedna osoba zajmuje jakieś 2m2.

  13. Wrzątek. Potrzebna osoba do obsługi, inaczej może być źle. UWAGA! Instalacja elektryczna nie lubi czajników! Jeden taki zżera 2000 Wat mocy. To tak jak 20 żarówek.

  14. Prawa dotyczące imprezy masowej. Sprawdzić, czy imoreza jest masowa, i kombinować tak, by nie była.

  15. Jeśli nie robi się konwentu na klub tylko na siebie, załatwić sprawę z ZAIKSem (mieć świeste, że puszczane anime nie są objęte prawami autorskimi na polskę). Do twórców wysłać e-mail o zgodę, i zadbać by było to do udowodnienia. Nie odpowiedzą, ale zawsze jakieś krycie jest. Do tego przyda się jakaś oryginalna płytka windowsów leżąca obok kompa na kinówce :)

  16. Projektor. Że to się psuje, to widać było na ASC6. Warto wcześniej sprawdzić pozostały czas życia żarówki, rozejrzeć się za firmami mogącymi służyć jako backup.

  17. Ochrona. Kilku rosłych kompli starczy. Jak konwent jest w miejscu nieciekawym, lepiej zafundować sobie kilku większych w czarnych kubraczkach.

  18. Zawiadomienie policji o imprezie. Niech przyślą parę patroli w okolice więcej, i będą pod ręką w razie sytuacji stresowych (Yokkon 3).
  19. Organizator główny nie powinien mieć żadnych innych zajęć. Lepiej żeby się nudził, niż by go brakło.

  20. Małe konwenty rządzą się innymi prawami niż duże. Na małych zaleca się modyfikowanie planu na prośbę fanów. lub gdy sytuacja wymaga, na masowych jest to co najmniej niezalecane. Podobnie - im większy kon, tym mniej błędów mu się wybacza.

  21. Sytuacje awaryjne. Należy być przyszykowanym na pożar (orgi mają wiedzieć co robić)brak światła (sprawdzić, czy dom kultury ma oświetlenie awaryjne). Sprawdzić działanie telefonu, mieć awaryjną komórkę z zasięgiem i baterią. O zawiadomieniu straży nie wspomnę. Uwaga - przed zawiadomieniem straży sprawdzić, czy budynek jest dostosowany pod względem przeciwpożarowym, inaczej to będzie ostatnia rzecz jaką zrobicie :)

  22. Piloty do TV. Jak na jakimś konie widzicie stojący bezczynnie TV, to znaczy że jakiś bałwan zapomniał wsiąść do niego pilota.

  23. "Małe rzeczy co cieszą". Należy dać zajęcie ludziom, co nie oglądają anime. "Drobne smaczki" budują klimat. Reszta w dziale "Klimat"

  24. Org na konwencie nie jest ze stali i spać musi!!!!!!!!!!! Niewyspani orgowie to kleska drugiego dnia. W rozpisce należy uwzględnić że częśc lubi kłaść sie wcześnie i rano wstać, a inni wolą siedieć do 4:00 i wstać o 12:00. Super jeśli można wykombinować 2 org roomy z czego 1 jest sypialnią. Wykorzxystać te różne pory spania i tak skonstruować dyżury by zawsze ktoś Conu pilnował.

  25. Warto zadbać by plan pokazów na wszystkich salach nie był zbyt napięty. Lepiej puścić kilka teledysków, odcinek Ebichu lub Ippatu Kikimusume niż gonić za planem ucinając napisy etc. Jeżeli wymagana jest korelacja pokazów (np. 2 pierwsze odcinki na mainie, reszta w klasiku) to należy to tak zrobić by ludzie mieli te 5 minut na przejście z sali do sali. Jeżeli jedna sala sie opóźnmia to druga MUSI na nia poczekać... podobnie ze skorelowanymi panelami. Taki zapas przy planowaniu pozwoli na niwelowanie ewentualnych poślizgów.

  26. Kible. Warto sprawdzic czy toalety wytrzymają taką liczbę konwentowiczów. Jak nie to powołać 1, 2 osoby do tego by łaziły po kiblach i sprzątały!!! Wymieniały papier!!!!! Sprawdzały czy coś się nie zatkało albo nie spieprzyło...

  27. Rozkład pomieszczenia. Jeżeli możesz to pomieszaj sale ze sleepingami. Sleepingi na jednym piętrze a sale na drugim prowadzą do dziwnych rzeczy...


poprzednia >> | poradnik | następna >>